FM, what’s next?

In de tachtiger jaren van de twintigste eeuw is het facility management ontstaan. Wat begon met de bundeling van ondersteunende afdelingen (technische dienst, serviceafdelingen, postkamer e.d) groeide uit tot een volwaardig nieuw vakgebied.

Ondanks de grote aandacht in Nederland voor de diverse diensten binnen het facility management ligt de oorsprong in de huisvesting. In de jaren zeventig bestond de voorloper van facility management hoofdzakelijk uit nieuwbouwbegeleiding. Alleen bij bouwprojecten op managementniveau werd er aandacht geschonken aan het vakgebied. Begin jaren tachtig werd nieuwbouw niet langer puur als investeringsbeslissing beschouwd, maar werden ook de onderhouds- en energieaspecten meegenomen. Langzaamaan kwam er oog voor de behoeften van ondersteunende diensten, zoals interne post, catering en schoonmaak. De noodzaak van huisvestingsbeleid werd duidelijker. Als gevolg daarvan ontstond exploitatiemanagement als tegenspeler van nieuwbouwbegeleiding. Aan het eind van de jaren tachtig groeide het exploitatiemanagement uit tot facility management door integratie van het beheer van werkplekken, kantoorinrichting, telefoon- en datamiddelen in het takenpakket. Gevoed door ICT-ontwikkelingen kwam er meer aandacht voor de huisvestingsstrategie.

In de negentiger jaren ontstond een tegenbeweging in reactie op de sterk op diensten gerichte versie van het facility management. Het zogenaamde ‘corporate real estate management’ richtte zich op die onderdelen van het facility management die strategisch van belang zijn vanwege de financiële omvang en de noodzaak op lange termijn te plannen. Een tweede tegenbeweging kwam vanuit de visie dat nieuwe mogelijkheden van de informatie- en communicatietechnologie, schaarste op de arbeidsmarkt voor hoger opgeleid personeel en toenemende verkeerscongestie zouden leiden tot nieuwe concepten van werken en daarmee tot nieuwe kantoren en werkplekken. Om dit geheel van aspecten in onderlinge samenhang te kunnen managen ontstond de noodzaak tot verdere integratie van facility management met informatie- en communicatietechnologie en met human resource management.

Omdat niet alles alleen vanuit de behoeften van een organisatie wordt bepaald, zal de planning van de openbare ruimte en de openbare infrastructuren in de nabije toekomst een belangrijke invloed krijgen op de organisatie en plaats van het werken. Het werken zal ook tussen en buiten de organisaties vorm krijgen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s