De werkplek faciliteert de relaties van een onderneming

zakenlui1Organisaties worden netwerken van kleinere zichzelf organiserende units, die met elkaar een binding hebben op basis van de uitwisseling van toegevoegde waarde. Marketing richt zich steeds meer op interactie in één op één relaties met klanten. Bedrijven verwachten binnen hun organisatie steeds meer ondernemerschap van de medewerkers. Deze trends hebben zullen grote invloed krijgen op de manier waarop wij omgaan met de werkplek. De werkplek moet deze trends niet alleen kunnen volgen, maar de werkplek zal een belangrijke rol moeten vervullen in het waar maken van deze trends.

Uitwisseling van toegevoegde waarde
Werknemers en bedrijven gaan bindingen aan met elkaar op basis van wederzijdse toegevoegde waarde. Een van de elementen in die toegevoegde waarde is de manier van werken. Hoe ligt de balans werkprivé? Kan de werknemer gemakkelijk thuis werken, zijn de werktijden flexibel, wordt hij gefaciliteerd voor telewerken. Een optimale samenwerking tussen een organisatie en een medewerker is gebaseerd op het evenwicht tussen geleverde en ontvangen toegevoegde waarde. Hierin spelen aan de kant van de werknemer onder meer de volgende aspecten een rol: de primaire en secundaire beloning, de werkomstandigheden (druk, werktijden, verantwoordelijkheden), de faciliteiten (huisvesting, werkplek), de flexibiliteit (tele-/thuiswerken), het netwerk waartoe men behoort en de balans werkprivé. Deze aspecten van de arbeidsrelatie liggen maar ten dele op het gebied van het gebied van human resource management. Voor een belangrijk deel betreft het ook de gebieden van het informatie(technologie)management en het facility management.

De werkplek
Medewerker en bedrijf ontmoeten elkaar op de werkplek. Hier wordt de arbeidsprestatie geleverd en de toegevoegde waarde uitgewisseld. Voor wie heeft de werkplek toegevoegde waarde? Vormt de werkplek een vorm van beloning voor de werknemer (status van de eigen kamer), of is het een stuk gereedschap, waarmee de werknemer zijn toegevoegde waarde voor de onderneming kan verhogen? (telewerkplek thuis, kofferkantoor voor onderweg of de vaste werkplek op kantoor) Hoe zit het met het rendement van de werkplek?

Belang
Afhankelijk van het contract dat de medewerker en het bedrijf met elkaar aangaan, ligt het belang bij het rendement van de werkplek verschillend. Als er een prestatieverplichting is overeengekomen, dan moet de medewerker zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor zijn werkwijze, zijn tijdsindeling en het rendement van de werkplek en overige gereedschappen. Bij overeenkomst van een inspanningsverplichting is het rendement van de werkplek een zaak van het bedrijf.

Invloed
Is degene met het meeste belang in deze situaties ook automatisch degene met de meeste invloed op het rendement? Als het bedrijf de werknemer gewoon op basis van een inspanningsverplichting in dienst heeft, verzorgt het bedrijf de werkplek. Het is het belang van het bedrijf de werkplek maximaal te laten bijdragen aan de productiviteit, de flexibiliteit of de creativiteit van de medewerker. De waardering die de medewerker heeft voor de werkomgeving, de mogelijkheden tot flexibel gebruik ervan en de inspirerende invloed die ervan uit kan gaan, maakt deel uit van de balans tussen geleverde en ontvangen toegevoegde waarde. Hiermee kan het bedrijf wel invloed uitoefenen op de binding met de medewerker, maar de invloed op het rendement van de werkplek is in deze situatie betrekkelijk gering. In hoeverre de productiviteit werkelijk verbetert bij een mooiere (=duurdere) werkplek of bij meer flexibiliteit in het gebruik blijft de vraag. De grotere waardering is wel waarneembaar, maar is vaak van voorbijgaande aard, doordat luxe snel went. Het bedrijf als belanghebbende heeft slechts een beperkte invloed op het rendement van de werkplek. Als de werkplek daarentegen opgevat wordt als gereedschap van de zelfstandige medewerker, waarmee een prestatieverplichting is overeengekomen, dan heeft de medewerker alle belang bij het maximaliseren van zijn eigen effectiviteit. Hij weet zelf als beste in welke omgeving en met welke gereedschappen hij het beste presteert. Hij zal dit afwegen tegen de kosten, die op zijn beloning in mindering worden gebracht. De mate van vrijheid die het bedrijf hierin biedt vormt een ingrediënt in de waardering van de relatie. De medewerker heeft als belanghebbende een grote invloed op het rendement van de werkplek.

Ook de externe relaties
Omdat bedrijven gelijkwaardiger relaties aangaan met klanten, partners (toeleveranciers) en werknemers (speciaal soort toeleverancier), vormt de kwaliteit van de werkomgeving, niet meer uitsluitend een aspect van de binding tussen het bedrijf en de werknemer, maar ook van de externe relaties met samenwerkingspartners en klanten. Een receptiebalie is tegelijkertijd de werkplek van de receptioniste en de plek waar de dienstverlening aan de klant wordt gerealiseerd. De balie faciliteert (geeft vorm aan) de ontmoeting tussen bedrijf en werknemer en tussen bedrijf en klant. Het bedrijf regelt voorwaarden en omstandigheden, waaronder werknemer en klant elkaar ontmoeten. Zij helpen elkaar goed als het bedrijf naar beide kanten goed beheert en faciliteert.

Kortom: Bij het binden van medewerkers en klanten aan het bedrijf gaat het om het faciliteren van de relatie.

Dit artikel verscheen voor het eerst in Facility Management Magazine mei/juni 1995

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s